Frequenties: wie zat waar

Behalve de politie was er nog veel meer op de scanner te ontvangen. Vooral na de komst van de “computerscanner” kon men zelf de banden afzoeken en viel er veel te beluisteren. Tussen de jaren ‘60 en 2000 werkten talloze bedrijven met mobilofoons of portofoons; koeriersdiensten, bewakingsdiensten, rijscholen, bergingsbedrijven, taxi’s, energiebedrijven enz. Vaak was het zo druk dat frequenties gedeeld moesten worden met anderen. Frequenties werden toegewezen door de RadioControleDienst (nu Agentschap Telecom) volgens een rasterkaart. Alle frequenties waren in blokken over 9 rasters verdeeld en elk raster werd steeds hergebruikt na 60 km. Grote steden hadden nog extra rasters als 11, 12 en 13. Raster 0 was voor bedoeld landelijk gebruik.

Hieronder een overzichtje van het gebruik van de frequentiebanden in de afgelopen decennia:

Amsterdam 1978 - Parkeercontroleur (links)
en agent bekijken een parkeermeter.

(foto ANP Historisch Archief: 1978 ANP Foundation)

AEG Teleport9

De 1e trunkingportofoons
op de luchthaven Schiphol.

Bijnaam: Blauwe baksteen

ANWB Wegenwacht toen nog op 75 Mhz te beluisteren

1967 - PTT openbaar mobilofoonnet.

(foto ANP Historisch Archief ANP Foundation)

Telerail treinmobilofoon (jaren '80)

75.2150 ~ 75.7150 Mhz

Wegenwacht mobilofoons vanaf de jaren 60 tot eind jaren 80

158.5500 - 159.0700 Mhz

Tussen pakweg 1975 en 2000 voornamelijk taxibedrijven.
Tegenwoordig gebruiken deze de smartphone of datasystemen.

118.000 - 138.000 Mhz

Civiele luchtvaartband - nog steeds volop in gebruik.

149.1125 - 155.9875 Mhz

Tussen de jaren ‘70 en 2000 vele bedrijfs mobilofoons en portofoons. Nu nog sporadisch gebruikt o.a. bij evenementen.

146.0100 - 147.1100 Mhz

In de jaren 90 de zgn. rampen-kanalen in de breedband mobilofoons van brandweer en GGD.

153.0125 - 153.7125 Mhz

Vanaf 1980 het 1e autotelefoonnet (ATF 1), gebruikt tot midden jaren 90. De laatste jaren alleen nog door binnenvaart schippers.

154.0875 - 154.4375 Mhz

Douane (9 kanalen) gebruikt vanaf de jaren 70 tot eind jaren 80. Daarna gebruikte men Traxys tot de overgang naar C2000.

154.4625 - 155.5875 Mhz

Openbaar vervoer: Esofoon gebruikt bij de streekvervoerders en diverse stadsnetwerken zoals GVB, HTM en RET.

156.0000 - 158.0000 Mhz

Marifoonband - schip kanalen. Nog steeds in gebruik)

160.6000 - 162.6000 Mhz

Marifoonband - walkanalen. Nog steeds in gebruik

162.6100 - 163.8500 Mhz

Voornamelijk Gemeentelijke bedrijven (inmiddels zo goed als allemaal over op mobiele netwerken of tetra.)

164.0100 - 173.9900 Mhz

Tussen de jaren ‘70 en 2000 vele bedrijfsmobilofoons en portofoons (Nu nog slechts sporadisch gebruikt)

166.6100 - 166.7700 Mhz

Spoorwegpolitie; er waren 9 kanalen in gebruik, steunzenders op de grotere stations. Gebruikt tot de overgang naar C2000.

166.4500 - 167.1700 Mhz

Nederlandse Spoorwegen; stations- en rangeerdiensten (momenteel in overgang naar digitale systemen)

167.6500 - 168.0700 Mhz

GGD en Brandweer mobilofoons. Gebruikt vanaf eind jaren ‘70  tot de overgang naar C2000.

171.7100 - 172.5100 Mhz

Politie: onderlinge communicatie M.E. Soms ook gebruikt met crypto door de recherche. Deze kanalen werden ook wel gebruikt door parkeerpolitie of stadswachten.

171.0500 - 171.7300 Mhz

Nederlandse Spoorwegen (idem als 166.4500 - 167.1700)

177.0000 - 179.0000 Mhz

Luchthaven Schiphol: het 1e trunkingnet werd in de jaren 80 in gebruik genomen. Bijna alle op de luchthaven werkzame bedrijven en diensten maakten er gebruik van. Hiervoor waren speciale AEG portofoons in omloop bijgenaamd “blauwe baksteen”.

420.0000 - 424.0000 Mhz

Traxys. Landelijk trunking netwerk van KPN. Gebruikers konden via een abonnement spraakdiensten afnemen. Gebruikt vanaf 1988 tot 2005, daarna overgenomen door het Belgische Entropia en omgebouwd naar een digitaal Tetranetwerk.

425.0125 - 429.9875 Mhz

Tussen de jaren 90 en heden zaten hier vele bedrijfs-trunkingnetwerken van o.a. Rijkswaterstaat, Traxys Schiphol. Heden zijn vrijwel alleen tetra netwerken actief in deze band.

461.0000 - 465.0000 Mhz

Het 2e analoge autotelefoon-netwerk (ATF2) gebruikt vanaf 1985 tot oktober 1999. Voornamelijk gebruikt door bedrijven, en de rich & famous... Tegenwoordig worden enkele van deze frequenties gebruikt voor evenementen en tijdelijk gebruik.

455.750 - 458.7100 Mhz

Bedrijfscommunicatie, vaak portofoons

466.4900 - 469.0500  Mhz

Politie portofoon netwerken - gebruikt tot de overgang naar C2000

467.7000 - 468.1000 Mhz

NS telerail; contact tussen machinist en verkeersleiding. Gebruikt van 1980 tot 2007, waarna men overstapt op GSM-rail. Tegenwoordig worden enkele van deze frequenties gebruikt voor evenementen en tijdelijk gebruik.

469.0700 - 469.4300 Mhz

Het landelijke “ALEX 90” netwerk van de Algemene Verkeers Dienst. Gebruikt tot de overgang naar C2000. Tegenwoordig werken gevangenissen op enkele van deze frequenties.

469.6300 - 469.7900 Mhz

Wegenwacht 2e mobilofoonnetwerk, gebruikt vanaf eind jaren 80 tot de overgang naar het GSM ergens na 2000.

84.0000 - 87.1000 Mhz

Politie mobilofoons, gebruikt tot de overgang naar C2000. Ook in gebruik geweest bij gevangenissen. Deze kanalen waren op een normale FM radio te ontvangen als je de afstemschaal helemaal naar links draaide, net voorbij de semafoonpiepjes.

935.0000 - 959.0000 Mhz

ATF3. Het laatste analoge autotelefoon-net. Voor het eerst met “handzame” telefoons. Gebruikt vanaf 1989 en gesloten in oktober 1999. Alle gebruikers zijn dan over op het digitale GSM netwerk.

85.0500 - 86.0500 Mhz

PTT landelijk mobilofoonnet, een voorloper van de ATF netwerken. Men kon via de telefoon verbinding maken met een mobilofoon-gebruiker d.m.v. een telefoniste. Gebruikt vanaf 1967 tot 1980.

81.2800 - 81.9200 Mhz

Kon. Marechaussee mobilofoon. Op Kanaal 12 zat het landelijk netwerk in Driebergen met de roepnaam “nul-acht”.
Gebruikt tot de overgang naar C2000 in 2006.