Streekvervoer:
Eso- & Combofoon

Vanaf eind jaren '60 werden diverse streekbussen uitgerust met een mobilofoon voor contact met de centrale. Begin jaren '80 wordt een landelijk systeem ingevoerd in de 154/155 MHz band: de ESO-foon. Bij het binnenrijden van een bepaald gebied moest de chauffeur handmatig een kanaal kiezen, de kanaalnrs. stonden op de halteborden aangegeven. Met de aanwezige A- en B kanalen kon men contact maken met het dichtstbijzijnde centrale (CVL). Elke mobilofoon was voorzien van een unieke tooncode, zodat de centrale ook selectief kon oproepen. Onderling contact was ook mogelijk middels de kort-verkeer knop. Dit was het tijdperk van de piepjes en de riedeltjes die je als busreiziger vaak kon meeluisteren.

 

In de jaren 90 wordt de ESO-foon vervangen door de Combofoon. Dit was een landelijk dekkend netwerk met automatische kanaalswitch en waarmee ook tekstberichten verstuurd konden worden. Na 2005 werd de Combofoon alweer vervangen door digitale systemen via de mobiele netwerken en met GPS plaatsbepaling. Maar met deze systemen is geen onderling contact (kort-verkeer) meer mogelijk. Sommige streekvervoerders hebben hun bussen daarom weer voorzien van een speciale kortverkeer mobilofoon.

 

Hieronder zijn enkele combofoon-fragmentjes te beluisteren, waaronder een klacht van een dove passagier, een zwartrijder en een noodoproep.

Esofoon bedienkastje >

Een combofooon in een streekbus.