Frequenties: wie zat waar
Behalve de politie was er nog veel meer op de scanner te ontvangen. Vooral na de komst van de “computerscanner” kon men zelf de banden afzoeken en viel er veel te beluisteren. Tussen de jaren ‘60 en 2000 werkten talloze bedrijven met mobilofoons of portofoons; koeriersdiensten, bewakingsdiensten, rijscholen, bergingsbedrijven,
taxi’s, energiebedrijven etc.
Vaak was het zo druk dat frequenties gedeeld moesten worden met andere bedrijven. Frequenties werden toegewezen door de Radio Controle Dienst (tegenwoordig Agentschap Telecom) volgens een rasterkaart.
Alle frequenties waren in blokken over 9 rasters verdeeld en elk raster werd steeds hergebruikt na 60 km. Hieronder een overzichtje van
het gebruik van de frequentiebanden in de afgelopen decennia.
_______________________________
75.2150 ~ 75.7125 MHz
In deze band waren de mobilofoons van de Wegenwacht te beluisteren. Het netwerk was in gebruik vanaf de jaren '60 tot eind jaren '80.
_______________________________
81.2800 - 81.9200 MHz
Het mobilofoon netwerk van de Koninklijke Marechaussee bestond uit 12 kanalen.
Op Kanaal 12 zat het landelijk (verkeers)netwerk in Driebergen met de roepnaam
“nul-acht”. Gebruikt tot de overgang naar C2000 in 2006.
_______________________________
85.0500 - 86.0500 MHz
PTT landelijk mobilofoonnet, een voorloper van de autotelefoon-netwerken. Men kon via de vaste telefoon verbinding maken met een mobilofoon-gebruiker d.m.v. een telefoniste. Gebruikt vanaf 1967 tot 1980.
_______________________________
84.0000 - 87.1000 MHz
Politie mobilofoons, gebruikt tot de overgang naar C2000. Ook in gebruik geweest bij gevangenissen. Deze kanalen waren op een normale FM radio te ontvangen als je de afstemschaal helemaal naar links draaide, net voorbij de semafoonpiepjes.
_______________________________
118.000 - 138.000 MHz
Civiele luchtvaartband - nog steeds volop in gebruik.
_______________________________
144.000 - 146.000 MHz
Radio zendamateurs, nog steeds in gebruik.
_______________________________
146.0100 - 147.1100 MHz
In de jaren 90 de zaten hier de zogenaamde "Rampen-kanalen" in alle breedband-mobilofoons van brandweer en GGD.
_______________________________
149.1125 - 155.9875 MHz
Tussen de jaren ‘70 en 2000 zaten in deze band talloze particuliere bedrijven en taxi's en
gemeentelijke bedrijven Nu nog sporadisch in gebruik, voornamelijk bij bouwbedrijven.
_______________________________
153.0125 - 153.7125 MHz
Vanaf 1980 het 1e autotelefoon-net (ATF 1), waarmee je kon bellen zonder tussenkomst van een centrale of telefoniste. Het werd gebruikt tot midden jaren 90. In de laatste jaren alleen nog door binnenvaartschippers.
_______________________________
154.0875 - 154.4375 MHz
Het Douane netwerk had 9 kanalen en was in gebruik vanaf de jaren 70 tot eind jaren 80.
Daarna gebruikte men het landelijke Traxys-netwerk tot de overgang naar C2000. Op sommige kanalen werd ook met crypto gewerkt door de Douanerecherche of FIOD.
_______________________________
154.4625 - 155.5875 MHz
Voornamelijk Openbaar Vervoer: De Esofoon werd gebruikt bij de streekvervoerders. De grote steden hadden een eigen netwerk. Gebruikt vanaf de jaren '70 tot '90.
_______________________________
156.0000 - 158.0000 MHz
Marifoonband t.b.v de scheepvaart. Nog steeds in gebruik.
_______________________________
158.5500 - 159.0700 MHz
Tussen pakweg 1975 en 2000 voornamelijk taxibedrijven. Tegenwoordig gebruiken deze bijna allemaal apps en datasystemen.
_______________________________
160.6000 - 162.6000 MHz
Marifoonband t.b.v de scheepvaart. Nog steeds in gebruik.
_______________________________
162.6100 - 163.8500 MHz
Voornamelijk Gemeentelijke Instanties en Energiebedrijven. Deze zijn inmiddels zo goed als allemaal overgestapt op de smartphone.
_______________________________
164.0100 - 173.9900 MHz
Tussen de jaren ‘70 en 2000 vele bedrijfs mobilofoons en portofoons. Vanwege de opkomst van de smartphone nu nog slechts sporadisch gebruikt.
_______________________________
166.6100 - 166.7700 MHz
De Spoorwegpolitie was vroeger een zelfstandig onderdeel van N.S. De CMK zat in Utrecht en had beschikking over 9 kanalen, met steunzenders op grotere stations waar de SpoPo een politiepost had. Gebruikt tot de overgang naar C2000.
_______________________________
166.4500 - 167.1700 MHz
Nederlandse Spoorwegen; stations- en rangeerdiensten. In 2020 zijn deze allemaal overgestapt op Push-to-talk via Cellular (PoC).
_______________________________
167.6500 - 168.0700 MHz
GGD en Brandweer mobilofoons. Gebruikt vanaf eind jaren ‘70 tot de overgang naar C2000. Beide hadden hun eigen netwerk met kanaal 10 (167.80 MHz) als gemeenschappelijk rampenkanaal. De brandweer gebruikt tegenwoordig nog steeds analoge portofoons voor onderlinge communicatie tijdens inzetten.
_______________________________
171.0500 - 171.7300 MHz
Nederlandse Spoorwegen
(idem als 166.4500 - 167.1700)
_______________________________
171.7100 - 172.5100 MHz
Politie ME onderling. Deze kanalen werden in de jaren 80 en 90 ook regelmatig gebruikt door de recherche en soms ook door parkeerpolitie en stadswachten.
_______________________________
177.0000 - 179.0000 MHz
Luchthaven Schiphol: het 1e trunkingnet werd in de jaren '80 in gebruik genomen. Bijna alle op de luchthaven werkzame bedrijven en diensten maakten er gebruik van. Hiervoor waren speciale AEG portofoons in omloop bijgenaamd “blauwe baksteen”.
_______________________________
420.0000 - 424.0000 MHz
Traxys-netwerk. Dit was een landelijk trunking-netwerk van KPN. Gebruikers konden via een abonnement spraakdiensten afnemen. Gebruikt vanaf 1988 tot 2005. Daarna overgenomen door het Belgische Entropia en omgebouwd naar een digitaal Tetranetwerk.
_______________________________
425.0125 - 429.9875 MHz
Vanaf de jaren '90 zaten hier vele analoge trunkingnetwerken zoals Rijkswaterstaat, Traxys-Schiphol en de Rotterdamse haven. Tegenwoordig zijn vrijwel uitsluitend tetra netwerken actief in deze band.
_______________________________
430.000 - 440.000 MHz
Radio zendamateurs, nog steeds in gebruik.
_______________________________
440.000 - 450.000 MHz
Voornamelijk militair gebruik. Portofoons en Trunkingnet KMAR Schiphol in de 448/449 MHz. Hier zaten ook speciale recherche-diensten met DVP (crypto) tot de ingebruikname van C2000.
_______________________________
455.750 - 458.7100 MHz
Bedrijfscommunicatie, meestal portofoons in de bouw, beveiliging en verkeersregelaars.
Deze worden nog steeds gebruikt, tegenwoordig ook digitaal.
_______________________________
461.0000 - 465.0000 MHz
Het 2e analoge autotelefoon-netwerk (ATF2) gebruikt vanaf 1985 tot oktober 1999. Voornamelijk gebruikt door bedrijven, en de rich & famous. Tegenwoordig wordt deze band gebruikt voor evenementen en digitale communicatie.
_______________________________
466.4900 - 469.0500 MHz
Politie portofoon netwerken. Gebruikt tot de overgang naar C2000 in 2006.
_______________________________
467.7000 - 468.1000 MHz
NS telerail voor contact tussen machinist en verkeersleiding. Gebruikt van 1980 tot 2007, waarna men overstapt op GSM-rail. Tegenwoordig worden enkele van deze frequenties gebruikt voor evenementen en tijdelijk gebruik.
_______________________________
469.0700 - 469.4300 MHz
Het landelijke “ALEX 90” netwerk van de Algemene Verkeers Dienst (AVD) van de Rijkspolitie te Driebergen. Gebruikt tot de overgang naar C2000.
_______________________________
469.6300 - 469.7900 MHz
Het 2e mobilofoon netwerk van de Wegenwacht, gebruikt vanaf eind jaren 80 tot de overgang naar het GSM netwerk ergens na 2000.
_______________________________
935.0000 - 959.0000 MHz
ATF3. Het laatste analoge autotelefoon-net. Voor het eerst met handzame telefoons. Gebruikt vanaf 1989 tot 1999 wanneer alle gebruikers overgestapt zijn op het digitale GSM netwerk.